Eind 2005 startte Imog op de site in Moen met het biomassaverhaal, dat dient als brandstof om groene stroom op te wekken in elektriciteitscentrales zoals Elektrabel in Ruien of StoraEnso in Gent. Op enkele jaren tijd slaagde Imog erin om het biomassacentrum steeds verder uit te breiden met een jaarlijkse afvoer van 30.000 tot 50.000 ton.
Bio-wat?
In de meest ruime zin bestaat biomassa uit levend of recent afgestorven biologisch materiaal. Door het proces van fotosynthese is de energie van de zon in deze materialen opgeslagen onder de vorm van chemische verbindingen zoals glucose. Door het vrijmaken van deze suikers kan biomassa worden omgezet in energie. De meest bekende en ook vaak gebruikte toepassing is de verbranding van hout tot CO2.
Op de Imog-site wordt hout in de sorteerinstallatie ontijzerd, verkleind en opgeschoond. Dit opgeschoonde hout dient niet alleen als grondstof voor de spaanderplaatindustrie, maar kan ook ingezet worden als energiebron. Daarnaast doet Imog nog beroep op extern hout om tussen de biomassa te mengen: houtchips van berm- en natuurbeheer en snippers uit de compostering, de hardere houtfractie. Deze brandstof voor hernieuwbare energie is jaarlijks goed voor duizelingwekkende cijfers: 30.000 ton biomassa zorgt voor 42 miljoen KWh, groene stroom voor ruim 31.000 inwoners.
Biomassa wordt trouwens als een CO2-neutrale energiebron beschouwd. In tegenstelling tot de fossiele brandstoffen halen planten en bomen door groei en nieuwe aanplant evenveel CO2 uit de lucht als dat er bij verbranding weer vrijkomt: de CO2-kringloop is dus gesloten.
De fiets en de stoomketel
De energie uit biomassa wordt via een verbrandingsproces (o.a. roosteroven, wervelbed…) omgezet in warmte, die wordt gebruikt voor elektriciteitsopwekking in een stoomturbine - net zoals in de verbrandingsinstallatie. De warmte wordt gebruikt om water om te zetten in stoom, die door een turbine wordt gestuwd. Een motor of turbo-alternator zet de roterende beweging om in elektriciteit. Wat trouwens heel goed te vergelijken is met bijvoorbeeld de beweging van het fietswiel die de dynamo aandrijft om het fietslicht te doen branden. Op de fiets betekent dit dat je meer elektriciteit opwekt als je dynamo een sterkere magneet of een spoel met meer windingen bevat, of als je harder gaat trappen.
Baanbreker 2021
Multimodaal Vlaanderen organiseerde het Baanbrekers Event, waarop een award werd uitgereikt aan bedrijven die baanbrekend werk verrichten in de logistieke sector. Hiermee wil het VIL bedrijven en organisaties in de kijker zetten die kleine of grote stappen zetten naar multimodale transport oplossingen. Elk in Vlaanderen gelegen bedrijf dat kan aantonen dat het bijdraagt tot duurzamer transport door in te zetten op multimodaal vervoer of nachttransport, kon hierin intekenen.
De kandidatuur voor de award van het consortium Saint-Gobin Gyproc, New West Gypsum Recycling en Imog werd op 16 november in Technopolis te Mechelen verkozen als BAANBREKER van 2021.